• Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contact
Asociatia YES - Your Educated Society
  • Acasă
  • Educație

    Oferă-i un zâmbet! YES, Primăria sector 3 și Park Lake derulează o campanie împotriva violenței domestice

    Empatia? În Danemarca, empatia se învață în școli

  • Cultură

    Puțin cunoscuta comoară a Moldovei – Orheiul Vechi

    Sculptura în cărți – de la gunoi în galerii de artă

    Puțin cunoscuta comoară a Moldovei – Orheiul Vechi

    Pictura pe pânza de păianjen. O artă dispărută.

  • Comunitate
  • Campanii YESActive
  • Evenimente YES
  • Donează
Niciun rezultat
Vezi toate rezultatele
Asociatia YES - Your Educated Society
Niciun rezultat
Vezi toate rezultatele
Acasă Cultură

Pictura pe pânza de păianjen. O artă dispărută.

Călugării artiști și cei populari din secolul XVI sunt cei care au dat naștere acestui proces minuțios de re-țesere a pânzelor de păianjen și de omizi.

Your Educated Society de Your Educated Society
22/05/2022
în Cultură
0 0
0
0
SHARES
268
VIZUALIZĂRI
Share on FacebookShare on Twitter

   Până în secolul 16, călugării și țăranii, deopotrivă, pribegeau prin izolata Pustertal, o vale din Alpi, între Austria și Italia. Prin această vale străjuită de Alpii Tirolieni înghețați, aceștia căutau cuiburile păianjenilor și ale omizilor, din care adunau cu grijă materialul transparent. Mătasea adunată avea să fie transformată în pânză delicată, fundația pentru numeroase portrete de sfinți și peisaje vaste.

Related Posts

Puțin cunoscuta comoară a Moldovei – Orheiul Vechi

Sculptura în cărți – de la gunoi în galerii de artă

Puțin cunoscuta comoară a Moldovei – Orheiul Vechi

   Pictura pe pânza de păianjen – un meșteșug țărănesc născut în Alpii Tirolieni -, a devenit o formă de artă uitată, cu mai puțin de 100 de picturi cunoscute în ziua de astăzi.

Arta disparuta de pictura pe panza de paianjen
Exprimarea artistică a evoluat de la figuri religioase la scene pastorale.

   Deși în medie au mărimea unei cărți poștale, picturile pe pânza de păianjen presupuneau un proces de realizare extrem de complex. Artiștii trebuiau să adune pânzele de păianjen, să le formeze în straturi și să le întindă, fără să se rupă, peste un șablon oval. Pictura era realizată cu o pană specială de sitar, cu vârf fin. Picturile erau realizate cu cerneală indiană, acuarelă, chiar și imprimări.

   “Când am observat pânza de păianjen de pe coperta mapei în care erau picturile, mă așteptam ca în interior să fie ceva relativ întunecat și macabru”, spune Jason Nargis, bibliotecarul Universității Northwestern care are grijă de colecțiile speciale. Biblioteca de Colecții Speciale Charles Deering McCornick deține patru dintre cele aproximativ 100 de picturi. “Însă am descoperit niște frumoase picturi simple, luminoase, pline de speranță.”

Pictura pe panza de paianjen. O arta disparuta.
Coperta sumbră a mapei care conține cele patru picturi pe pânza de păianjen din biblioteca de colecții speciale a Universității de Northwestern.

   Primele exemplare de pictură pe pânza de păianjen aveau să atârne în ferestrele bisericilor și ale mănăstirilor. Artiștii căutau să-și exprime devotamentul spiritual și răbdarea interminabilă, prin desăvârșirea tehnicii de a realiza artă cu cea mai dificilă de realizat pânză imaginabila. Inna Cassirer scria în ediția din 1956 a revistei Natural History: “Cu cât era mai fragilă pictura realizată, cu atât era mai apreciată și lăudata”.

   Adițional, artiștii erau atrași de efectul transparent al pânzei de păianjen. Când picturile sunt expuse la lumină din spate, imaginile sunt nuanțate de o strălucire diafană. “Farmecul picturilor se datorează, în parte, faptului că zonele de fundal sunt lăsate nepictate, astfel încât figura pictată pare că plutește într-o ceață străvezie,” observă Cassirer.

   După un timp, picturile realizate prin acest procedeu au devenit un obiect de înfrumusețare comun în casele oamenilor obișnuiți. Adesea, picturile înfățișau peisaje pastorale, ducese, regi și scene militare din secolele 19 și 20.

Pictura pe panza de paianjen. O arta disparuta.
Pictură în acuarelă realizată de Johann Burgman, numită “Mielul lui Dumnezeu și Cartea celor Șapte Sigilii” | Domeniu public

   Pânza optimă pentru picturi era regăsită cu precădere la anumite specii de omizi și păianjeni. Se căuta pânza cea mai densă și mai fină. Se spune că artiștii din Alpii Tirolieni apreciau mai ales pânzele produse de micuța molie pătata gri-cenușie Yponomeuta evonymella și pe cele produse de păianjenii tunelieri din familia Agelenidae, pentru elasticitate și rezistență. Cu toate acestea, pânzele produse de păianjenul comun de casă Tegenaria domestica erau de asemenea o bună sursă de materie primă. Unele pânze de păianjen aveau chiar și mult peste jumătate de metru.

Pictura pe panza de paianjen. O arta disparuta.
Un păianjen “tunelier” în cuibul său | Sursa foto

   Pânzele de păianjen erau adunate din iarbă, de pe crengile copacilor și din ungherele podurilor caselor. Firele de pânza măsurau între o fracțiune de micron până la trei microni, ceea ce pare minuscul în comparație cu firul unui vierme de mătase, care are între 13 și 26 de microni. Fragilitatea materialului făcea întinderea pânzei fără sî se rupă foarte dificilă. Mici bucăți de materiale străine de asemenea rămâneau captive în pânzî și interferau cu transparența pânzei.

Pictura pe panza de paianjen. O arta disparuta
Portretul străveziu al Philippinei Welser, soția lui Ferdinand I, arhiducele Austriei.

   Pentru a depăși aceste provocări, artiștii curățau mai întâi pânza, o întindeau peste un șablon și îi aplicau un strat de lapte diluat, pentru a adăuga fermitate. Johann Burgman, unul dintre cei mai prolifici artiști în pânza de păianjen ai sfârșitului anilor 1700, începutul anilor 1800, a descoperit că dacă înmuia nuci în apa pe care o folosea pentru picturi, apa extrăgea uleiuri care ajutau la transferul de culoare pe mediul delicat pe care se picta.

   Majoritatea picturilor erau create cu acuarelă opacă, adică acuarele bazate pe pigment alb. Părul, ochii, florile și fundele erau toate desenate cu foarte mare precizie. Picturile la care s-a folosit cerneală de India conțin linii și detalii atât de fine, încât privitorii adesea confundă minusculele linii ale pensulei cu cele ale liniilor lăsate de creion, sau pix. Însă folosirea unui creion ar fi rupt materialul – ajunge să împingi puțin cu degetul ca să distrugi în totalitate o pictură pe pânza de păianjen.

   Artiștii adesea alegeau să lase secțiuni de fundal nepictate, sau să adauge un păianjen sau o insectă ascunsă într-un colț al picturii, pentru a sublinia de câtă îndemânare este nevoie pentru a lucra cu o astfel de țesătură delicată.

Pictura pe panza de paianjen. O arta disparuta.
Se pot observa fibrele fine de la marginile acestei deteriorate picturi pe pânza de păianjen.

 

Pictura pe panza de paianjen. O arta disparuta.
Aceeași pictură pe pânza de păianjen de mai sus ținută în fața unei surse de lumină.

   Pe lângă folosirea de cerneală indiană și de acuarelă, unii artiști au și gravat pe pânza de păianjen, folosind plăcute de metal. Pânzele de păianjen puse în mai multe straturi au fost întinse peste o placă de metal înnegrită și apoi presată cu o greutate. Există numai șase astfel de gravuri pe pânza de păianjen.

   După ce artistul Johann Burgman a murit, în 1825, producția de picturi pe pânza de păianjen a început să scadă, în Valea Puster. Au existat renașteri ale meșteșugului, de-atunci, însă foarte mici. O pictoriță din Tennessee, SUA, a început să practice pictura pe pânza de păianjen la sfârșitul anilor 1890, după ce a citit despre acest meșteșug, iar câteva dintre lucrările sale au fost donate după moartea ei Muzeului Istoriei Americane din Washington, D.C. În anii 1870, negustorii de tablouri Franz Unterberger și C. Czichna au readus practica picturii pe pânza de păianjen în Tirolul de Nord, Austria, comercializând picturi cu peisaje tiroliene ca suveniruri pentru turiști. Un călător care a vizitat magazinul lui Unterberger in 1930 a declarat că a observat șapte lucrări, unice, expuse. Artistul pe care îl angajase Unterberg pentru a produce picturi decedase de curând, luând cu sine în mormânt și secretul tehnicilor de pictură pe pânza de păianjen.

Pictura pe panza de paianjen. O arta disparuta.
O fragilă pictură pe pânza de păianjen, cu detalii uimitoare.

   Dată fiind fragilitatea extremă a pânzei de păianjen, este cu adevărat remarcabil faptul că aceste picturi pe pânza de păianjen au reușit să supraviețuiască până acum, timp de sute de ani. Analiza continuă a acestor artefacte ce s-au păstrat deschide noi perspective asupra istoriei oamenilor care le-au creat și le-au folosit.

Sursa: Raftul cu idei
Etichete: artamestesuguri pierdutepictura
Următoarul articol

Puțin cunoscuta comoară a Moldovei – Orheiul Vechi

Te rugăm să te autentifici pentru a te alătura discuției

Popular Posts

Comunitate

Viața la țară prin oglinda educației

de Your Educated Society
22/05/2022
0

   Se spune că nu se face carte în mediul rural. Nimic mai greșit!    Se spune că e aproape...

Citește mai mult

Viața la țară prin oglinda educației

11 laptopuri donate în comuna Movila Miresii, jud. Brăila

Noi vrem copii care să bată mingea în curtea școlii

Și la sate putem avea școli frumoase, curate și bine dotate

Pășește cu încredere în școală – Elis Pavaje și BookLand își unesc forțele pentru renovarea școlilor din mediul rural

Un laptop și un desktop pentru doi copii entuziasmați

Încarcă mai mult

[mc4wp_form id="274"]


Popular Posts

De ce poartă absolvenții robă și tocă?

de Your Educated Society
22/05/2022
0

Care este conduita spectatorului la un concert de orchestră?

de Your Educated Society
22/05/2022
0

DISCRIMINAREA. Definiții și tipologii

de Your Educated Society
22/05/2022
0

Asociația YES

Your Educated Society - educatie

Ne alăturăm activ eforturilor societății din care facem parte pentru a susține și a dezvolta educația pentru toate vârstele, pentru a promova și valorifica cultura, arta și activitățile fizice.
Asociația Your Educated Society - pe scurt, YES - își desfășoară activitatea prin inițierea de campanii participative și prin implicare directă în soluționarea problemelor și a provocărilor societății.

Your Educated Society - educatie

Date administrative Asociatia YES

Asociația Your Educated Society
CIF 42042710
IBAN RO20 INGB 0000 9999 1047 5484 - Banca ING
Sediu social: Intrarea Reconstrucției 4, sector 3, București

Asociația Your Educated Society este înregistrată în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor sub numărul 117/11.12.2019
Asociația Your Educated Society este autorizată pentru prelucrarea datelor cu caracter personal și înregistrată la ANSPDCP sub numărul 11942/06,06,2020

Bine ai revenit!

OR

Autentifică-te mai jos

Ai uitat parola? Înregistrare

Creează cont nou

OR

Completează formularele de mai jos pentru înregistrare

Toate câmpurile sunt obligatorii Autentificare

Obține parola

Please enter your username or email address to reset your password.

Autentificare
Niciun rezultat
Vezi toate rezultatele
  • Acasă
  • Educație
  • Cultură
  • Comunitate
  • Campanii YES
  • Evenimente YES
  • Donează

© 2022 Your Educated Society - YES YES.

Acest website folosește tehnologii de tip cookie. Prin continuarea folosirii acestui website vă acordați permisiunea pentru folosirea cookies. Vizitați Politicile de Confidențialitate și Protecție a Datelor.